• KOMPLEX INTÉZMÉNYI BÚTOROZÁS

    12 hasznos szempont amit érdemes figyelembe vennie

    Segítünk az optimális bútorzat kialakításában!

    Egy meglévő tanterem felújítása vagy egy új osztályterem kialakítása izgalmas időszak a tanárok és a diákok számára egyaránt. Alapos tervezéssel biztosítható, hogy az újonnan kialakított tér mindenben megfeleljen az osztály várható funkcióinak. Ugyanakkor az elkövetkező években is időtállónak kell lennie, mert a gyakorlat azt mutatja, hogy a következő felújításig, átalakításig gyakran évtizedek telnek el.

    Image
    Image

    Hogyan? Miért? Mennyiből?

    Amikor megtervezi, hogyan szeretné berendezni és felszerelni az osztálytermeket, csoportszobákat, szaktantermeket, közösségi tereket, tanári szobákat, és az öltözőket, a legtöbb esetben a legrelevánsabb kérdés az átalakítás költségvonzata: mennyit érdemes vagy mennyit lehet ráfordítani?

    Ehhez nyújtunk teljeskörű segítséget!

    A kérdés alapos körüljárásához  gondolja végig, hogy milyen célokat kíván megvalósítani? Milyen oktatási módszert használnak az intézményben? Fontos figyelembe venni többek között a többféle tanulási módot támogató, gyakran udvarkapcsolattal, többirányú bevilágítással és téröblökkel rendelkező tantermek  modern, jól variálható, ergonómikus bútorokkal történő felszerelését is.

    Tervezéskor a pedagógusok és diákok bevonásával lehet jelentős lépéseket tenni annak irányába, hogy a téri környezet tudatos használata és a kültéri tanulás nagyobb szerepet kapjon a hazai közoktatásban. 

    Hogy mennyibe kerül egy osztályterem vagy egy komplett intézmény berendezése?

    A következő létfontosságú tényezőket kell figyelembe venni, hogy a megfelelő összeállítás kerüljön bele a költségszámításba!

    12 szempont az igazán jó tanteremhez

    Image

    1 : A diákok

    Mik a diákok igényei? Mire fogják használni a tereket vagy területeket? Ezeknek a kérdéseknek a feltevése segít az osztályterem működésének elrendezésében, és meghatározza, hogy mely területeket kell használni. Amellett, hogy megkérdezed, mik a tanulók igényei, kérdezd meg azt is, hogyan és hol szeretnek tanulni és miért. A diákok bevonása az osztályterem kialakításába nemcsak abban segíti a tanárokat, hogy megértsék diákjaik tanulási szokásait, hanem lehetőséget nyújt arra is, hogy a diákok kifejezzék azt a módot, ahogyan szeretnek tanulni. A körültekintően megalkotott, kellően flexibilis tér jelentősen növeli az oktatás hatékonyságát, és inspiráló környezetet biztosít a diákoknak.

    Image

    2 : Rugalmasság

    A "cselekvés általi tanulás" az egyik oka annak, hogy az osztályterem a hagyományos, egysoros tanulói asztalokról nagy projekt asztalokkal vagy munkafelületekkel rendelkező tereket hozzanak létre, amelyek lehetővé teszik több diák együttműködését.

    A mobil bútorok egy másik összetevő, amely segíthet az osztályterem rugalmasságában. Az osztályteremben vagy csoprotszobáról csoportszobára könnyen mozgatható tanulói székek és asztalok lehetővé teszik a diákok számára, hogy átvegyék az irányítást tanulási terük felett.

    Image

    3 : Tárolás

    Ezenkívül elengedhetetlen figyelembe venni az osztályterem tárolási követelményeit. Szüksége van-e dedikált, az asztalokon fixen elhelyezett tárgyakra?  Tervez -e az osztályterembe tanári falakat vagy flexibilis lehetőségekkel kívánja megoldani a tárolási funkciót?

    Összességében számba kell venni, hogy milyen tárolási igényei lehetnek az órát megtartó tanárnak, a diákoknak és milyen oktatási  eszközöket kell tárolni a termeben.

    Image

    4 : A tanár munkahelye

    Az osztályterem fontos eleme a tanári asztal és tanári szék is, fontos, hogy harmonizáljon a diákok bútoraival és ellássa a funkcióját. Ha a tanár is jól érzi magát sokkal jobban megy az együttműködés az órák alatt.

    Image

    5 : Tér és fény viszonya

    Másodszor, meg kell fontolnunk, hogyan kell működnie az osztályteremnek. A teret csak frontális oktatásra fogják használni, és nem kell multifunkcionálisnak lennie? Vagy az osztályteret agilisabb, együttműködőbb módon fogják használni?

    Image

    6 : Adat és elektromosság

    Gondolkodjon előre a kábelezéssel, így elkerülhetőek az utólagos „barkács” megoldások! Mennyi elektromos csatlakozóra lesz szüksége és hol? Milyen kijelzők lesznek: fix telepítésű, vagy mobil? Bizonyos esetekben – amennyiben fali kábelvezetésre nincs lehetőség – megvalósítható, hogy a bútorok mögött, vagy a bútorokba integrálva rejtsük el a zsinórokat.

    Image

    7 : Kiegészítők

    Sokszor a tervezés vége felé már nem marad energia a legapróbb részletek kidolgozására, pedig pár apró ötlettel nagyban javítható a térhasználat, hogy elkerüljük a zsúfoltságot és rendezetlenséget.  Hány tanuló fogja használni a termet? Ha mindenki télikabáttal és táskákkal érkezik, van hely ezek tárolására? Gondolja végig milyen felületekre, akasztókra és tárolóbútorra lenne szüksége. Ugyancsak fontos a megfelelő mennyiségű és fajtájú hulladéktároló elhelyezése. Egyúttal szorítson helyet némi növényzetnek is!

    Image

    8 : Közösségi terek

    Amennyiben lehetőség van a tantermen kívüli terek újragondolására, érdemes a jelenlegi használatból kiindulni: a folyosók, átrium és egyéb helyek mely részét használják közlekedésre, és mely részein lehetne pihenő- vagy társalgósarkokat kialakítani. Vegyes használatú terek esetében érdemes flexibilis bútorokban gondolkodni, hogy mindig az adott feladathoz tudjuk alakítani a teret.

    Image

    9 : Étkező

    A kantin berendezésénél nyilván az elsődleges szempont, hogy adott számban megfelelő minőségű asztalt és széket biztosítsunk, azonban ha van egy kis többletterünk érdemes egy kávézósarok kialakításán elgondolkodni, hogy több szocializációs lehetőséget nyújtsunk a diákoknak és a tanároknak egyaránt.

    Image

    10 : Szaktantermek

    Szaktantermek berendezése – értelemszerűen – nagyon hasonlít egy általános oktatási tér elrendezésének elveihez, azonban ez esetben kiemelt fontosságú, hogy az adott szaktantárgyhoz szükséges eszközök és speciális bútorok mindenben megfeleljenek a felmerülő igényeknek.

    Image

    11 : Tanári szoba és pihenő

    A tanári szoba egyszerre az elvonulás és koncentráció valamint a társasági érintkezés helyszíne, így a praktikum és esztétikum között egyensúlyozva kell megteremteni a diákmentes övezet helyszínét. A munkaállomás - tárolás - relaxáció háromszöge elbír minden kreatív megoldást!

    Image

    12 : Irodák, igazgatói szoba

    Az iskolai adminisztráció helyszínei, melynek egyaránt meg kell felelnie a hosszantartó irodai munka ergonomikus kihívásainak és a fogadóterek reprezentatív funkcióinak. Érdemes akusztikus megoldásokban is gondolkodni, hogy leválasszuk a szobákat az iskolai hétköznapok zsivajától.

    Zárásképp ismét kihangsúlyoznánk: érdemes sok időt fektetni a tervezésbe és a lehetőségek felkutatásába, hogy a legtöbbet hozhassuk ki a rendelkezésre álló keretből és térből!

    Szakértőink rengeteg ötlettel és megoldással állnak rendelkezésre.
    Írjon bátran, segítünk!

    Böngésszen megvalósult projektjeink között!

    Iratkozzon fel hírlevelünkre!